Thursday, August 30, 2012

Kesederhaan Dalam Kehidupan

Setiap daripada kita pernah merasa kecewa bila meminta pertolongan dengan seseorang dan orang yang kita harapkan tidak dapat membantu kita sedangkan bila orang tersebut meminta bantuan kita, dengan mudahnya kita akan menghulurkan bantuan.  

Konsep yang saya pelajari amat mudah, apabila kita memudahkan urusan orang, maka Allah akan memudahkan segala urusan kita.  Hatta jika kita berada dalam kesusahan pada tika itu, bantuan Allah akan datang tanpa di duga samada melalui orang lain ataupun melalui ilham yang dikurniakannya tanpa disangka-sangka.  Perkara sebegitu telah banyak kali berlaku dalam kehidupan seharian saya, Allah permudahkan urusan saya bila saya dalam kesempitan atau kesusahan.  Alhamdulillah...

Diambil dari Encik Saiful, 2011...

erm.. knapa sy tiba2 mengutarakan penyataan di atas kerana hampir 3 kali sy mendengar perbualan dan luahan rakan-rakan semalam.. saya pun bukannya sempurna untuk berbual tentang kelemahan orang lain.. tapi saya hanya mampu mendengar dan memberi pendapat sahaja.. lagipun kalau kita membatu apikan orang lain.. nanti terkena kepada diri kita sendiri juga.. maka cara terbaik adalah memberi nasihat positif yang x bernas sangat pun.. hehehe.. 

sekian...

p/s: nti sy mskkn gmbr2 mknn yg codap.. lalalala~

No comments:

Post a Comment